تأثیر ابعاد بسته بندی بر رضایت و درگیری ذهنی خرید مشتریان با تأکید بر نقش میانجی نگرش آنان نسبت به بسته بندی

نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
4 دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
چکیده به منظور بهره­برداری بهینه از مزایای بسته بندی در صنعت محصولات نوشیدنی لازم است تا مؤلفه ها و معیارهای مهم و تأثیرگذار در بسته بندی محصولات نوشیدنی بر اساس نظرات مصرف کنندگان شناسایی شده تا بتوان در برنامه ریزی ها و فعالیت های بازاریابی، آن ها را مد نظر قرار داد. با توجّه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تأثیر ابعاد بسته­بندی بر نگرش مشتریان نسبت به بسته­بندی و تأثیر نگرش مشتریان بر رضایت و درگیری ذهنی خرید آنان انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می گردد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش آزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری به روش تصادفی از بین مشتریان محصولات نوشیدنی شادلی در شهر تهران، فرضیه های پژوهش را با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون مورد سنجش قرار دادند. یافته­های تحقیق حاکی از تأثیر معنی­دار ابعاد بسته­بندی نظیر «رنگ»، «جذابیت»، «شکل»، «درج اطلاعات محصول بر روی بسته­بندی»، «اندازه»، «جنس» و «مسائل بهداشتی» بر «نگرش مشتریان نسبت به بسته­بندی» و تأثیر معنی­دار «نگرش مشتریان نسبت به بسته­بندی» بر «رضایت» و «درگیری ذهنی خرید آنان» بود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The impact of packaging dimensions on customer satisfaction and Involvement with emphasis on the mediating role of attitudes towards packaging

نویسندگان English

Atusa Sahaf Zadeh 1
Fereshteh Mansoori 2
Seyed Hamid Khodadad Hosseini 3
Asad Kord Naij 4
چکیده English

In order to optimize the utilization of the advantages of packaging in the food industry, it is necessary to identify the most effective components and criteria in the packaging of food products field and to prioritize these products based on the opinions of consumers, so that the results can be considered in the planning and marketing activities of organizations. Regarding such importance, the aim is that this research evaluates the impact of those identified attitudes which shape an attitude on Packaging on customer Satisfaction and Involvement. Based on data collection, the present study is considered as descriptive. Before collecting the data through questionnaire, and so as to check the validity and reliability of the study, a pre-test was taken. Moreover, to assess the validity of the study, the diagnostic validity (DV) using an average variance extracted (AVE) was first calculated and the composite reliability (CR) was then applied to determine the reliability. Therefore, first the researchers reviewed the research literature, then, statistical sample of the population who were the customers of Shadlee in Tehran, were selected and the research hypotheses were tested using structural equations and regressions. Research findings show the significant impact of such Dimensions as “color”, “Attraction”, “Shape”, “Information on the Package”, “Size”, “Type of material” and “Health issues”, on “attitude toward Packaging” and the significant impact of “attitude toward Packaging” on “Customer Satisfaction” and “Involvement”.

کلیدواژه‌ها English

Consumer Behavior
Packaging Dimensions
Attitude
Customer satisfaction
Involvement