راهبرد های تجاری سازی یافته های تحقیقات دانشگاهی در صنایع غذایی کشاورزی

نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2 استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
4 استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده
چکیده روش اصلی مورد استفاده در این مطالعه تکنیک دلفای بود. در متداول­تین شکل، دلفای حداقل شامل سه ابزار مختلف است که در مطالعه حاضر در قالب سه دور جداگانه انجام گرفته است. بروکس (1972) اظهار می­دارد که تعداد مراحل دلفای می­تواند توسط محقق از پیش تعیین شده باشد یا اینکه تا زمانی که گروه به اجماع برسد ادامه یابد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی راهبردهای تجاری­سازی یافته­های تحقیقات دانشگاهی در صنایع غذایی کشاورزی بود. هفتاد و چهار عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی کشاورزی که در دانشگاه­های دولتی مشغول به کار بودند به عنوان پانل متخصصان در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت، 25 عضو هیأت علمی پرسشنامه­های هر سه دور را تکمیل نمودند. اولین دور پرسشنامه از طریق انجام مرور ادبیات با یک سؤال باز پاسخ تدوین گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه با کمک اساتید گروه­های ترویج و آموزش کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس مورد تأیید قرار گرفت. اعضای پانل 17 راهبرد مربوط به تجاری­سازی یافته­های تحقیقات دانشگاهی صنایع غذایی را در دور اول شناسایی نمودند. شایان ذکر است که در مورد 15 راهبرد در مرحل سوم پانل متخصصان به اجماع رسیدند. داده­های جدول 3 نشان می­دهد که سطح موافقت اعضای پانل در رابطه با تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی بیش از 80 درصد بوده است.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Commercialization Strategies of Academic Research Findings in Agricultural Food Industries

نویسندگان English

hassan Yaghhbi 1
Mohammad Chizari 2
Seyed Mahmud Hosseini 3
Abolghasem Sharif Zadeh 4
چکیده English

Delphi was the principle procedure used to conduct this study. In its most basic form, the Delphi consists of at least three different instruments which in the present study will be referred to as round one, round two and round three. Brooks (1972) stated that the number of rounds could either be predetermined by the researcher or continued until group consensus is reached. The primary purpose of this study was to identify strategies regarding commercialization of academicals research findings in dealing with agricultural food Industry. Seventy-Four faculty members of Agricultural Food Industry Departments employed at public universities were identified to serve as a panel of experts for this study. However, 25 faculty members responded to our e-mailed questionnaires. From the review of literature, an open-ended questionnaire consisting of one question was developed for round one. This question was validated for content regarding its appropriateness to the objective of the study by a panel of faculty members in the Departments of Agricultural Extension and Education and Food Industry at Tarbiat Modares University. Seventeen strategies regarding commercialization of academic research findings in Agricultural Food Industry were collected from the panel of experts as the result of round one. Consensus was achieved for 15 of these statements in round three. The data in Table 3 shows the level of agreement of panel of experts in commercialization of academic research findings that more than (80%) of them reached consensus.

کلیدواژه‌ها English

Key Words: Commercialization
Academic Research
Agricultural food industry research
Delphi Technique
A panel of experts