بررسی تاثیر بسته بندی بر فروش محصولات غذایی بسته بندی شده

نویسندگان
1 استادیار، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی
2 دانشگاه آزاد اسلامی
3 شرکت لینگر
چکیده
طی فرایند بازاریابی نیاز مصرف کننده شناسایی و راه تأمین آن تعیین شده تا رضایت وی از محصول جلب و رابطه پایدار سودمند دوطرفه با او برقرار شود. به منظور بررسی رفتار مصرف کنندگان، بایستی عوامل تأثیرگذار بر این رفتارها شناخته شوند. در این پژوهش تأثیر برخی پارامترهای بستهبندی در افزایش فروش مواد غذایی بررسی شده است. نتایج نشان داد که فرم، طرح، رنگ و جنس بسته بندی مواد غذایی تأثیر معنی­داری بر افزایش فروش آن دارد. همچنین مشخص شد که اولویت بندی جنس بسته بندی برای افراد به ترتیب شیشه، پلاستیک، فلز، مقوا و کاغذ می­باشد. نتایج نشان داد که بسته بندی شفاف و با استحکام فرآورده های غذایی بر افزایش فروش آن اثر معنی­داری دارد. در این نتایج بدست آمده اولویت های بسته بندی به ترتیب شفافیت، جنس، استحکام، رنگ، طرح، فرم، اندازه بسته بندی و استفاده از ظروف کاربردی بود. با توجه به نتایج به دست آمده به تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی توصیه می شود که حتی الامکان محصولات غذایی را در ظروف شفاف بسته بندی نمایند و یا در صورت مقدور نبودن بسته بندی شفاف، شکل واضحی از محصول داخل بسته بندی را بر روی آن چاپ نمایند. همچنین با وجود قیمت بیشتر بسته بندی با استحکام بیشتر، مشتریان بسته بندی با استحکام بیشتر را می پسندند که توصیه به این بسته بندی می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از ظروف کاربردی جهت بسته بندی مواد غذایی توصیه نمی‎گردد. نتایج پژوهش نشان داد که بطور کلی بسته بندی مواد غذایی بر افزایش فروش موثر می­باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

The effect of packaging on the food packaged products marketing

نویسندگان English

Mohammad Ali Hesarinejad 1
Sara Khosrow Shahi 2
Nika Jafar Nia 3
1 Research Institute of Food Science and Technology
2 Islamic Azad University
3 Linger Co.
چکیده English

During the marketing process, the consumer's needs are identified and the way to supply it is determined in order to obtain his satisfaction from the product and a durable, mutually beneficial relationship with him. In order to investigate the behavior of consumers, factors affecting these behaviors should be identified. In this research, the effect of some packaging parameters on increasing food marketing has been investigated. The results showed that the form, design, color and material of food packaging had a significant effect on its sales growth. It was also found that the priority of the package is for glass, plastic, metal, cardboard and paper, respectively. The results showed that transparent and firmly packed packaging had a significant effect on sales growth. In these results, the packaging priorities were transparency, material, strength, color, design, shape, and size of packaging. According to the results, it is recommended that manufacturers of food products should pack food products in transparent containers or, if they cannot be transported transparently, to print a clear form of foods on the package. It should be noted that the use of applicable packages for food packaging is not recommended. In general, the results showed that food packaging was effective in increasing food marketing.

کلیدواژه‌ها English

packaging
Marketing
Food products
[1] Kotler, P. 1994. Marketing management, analysis, planning, implementation, and control, Philip Kotler. London: Prentice-Hall International.
[2] Peter, J. P., & Donnelly, J. H. 2006. Marketing management: Knowledge and skills. Irwin Professional Pub.
[3] Evans, J. R. & Berman, B. 1992. Marketing, New York: Macmillan Publishing Co.
[4] Olson, J.e. & Jacoby, J. 1972. Cue Utilization in the Quality Perception Process, in M. Venkatesan, editor. Proceedings of the Third Annual Conference of the Association for Consumer Research, Iowa City, IA: Association for Consumer Research, 167-79.
[5] Ampuero, O., & Vila, N. 2006. Consumer perceptions of product packaging. Journal of consumer marketing: 23(2), 100-112.
[6] Coles, R., McDowell, D., & Kirwan, M. J. (Eds.). 2003. Food packaging technology. CRC Press.
[7] Underwood, R. L. 2003. The communicative power of product packaging: creating brand identity via lived and mediated experience. Journal of Marketing Theory and Practice: 11(1), 62-76.
[8] Coles, R., & Kirwan, M. J. (Eds.). 2011. Food and beverage packaging technology. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell.
[9] Poursalimi, M., Soleimani, F., Ghasemi, A. 2014. The effect of colors on the sale of packaged products, 1st National Marketing Conference: Opportunities and Challenges.Mashhad, Iran.
[10] Dourandish, A., Tohidi, A., Alizadeh, P. 2017. Ranking factors affecting the packing of saffron from the perspective of consumers, Saffron Agronomy & Technology: 5 (2), 175.184.