ارزیابی ویژگی های حسی کالباس

چکیده
نظر به اهمیت فراوان ویژگی های حسی فرآورده های گوشتی از نظر مصرف کننده، افزایش مصرف فرآورده های گوشتی، وجود گزارش هایی مبنی بر تاثیر قابل توجه چربی، آب و جانشین های چربی بر ویژگی های حسی فرآورده های گوشتی، این تحقیق به منظور ارزیابی ویژگی های حسی کالباس پر چرب و کالباس های کم چرب 60 درصد گوشت، در انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور و شرکت گوشتیران در سال 1385 انجام شد. این تحقیق به روش های اکتشافی و تجربی انجام گرفت و تکنیک مورد استفاده، مشاهده و تکمیل پرسشنامه بود. تیمار ها در 3 تکرار مجموعا به تعداد 21 فرمول تولید شدند. ویژگی های حسی نظیر رنگ، طعم، آبدار بودن، سفتی و کام پذیری توسط 8 ارزیاب آموزش دیده با استفاده از آزمون امتیاز دهی و به روش مقیاس طبقه ای 8 درجه ای و پذیرش کلی توسط 31 ارزیاب آموزش ندیده با استفاده از روش آزمون رتبه بندی تعیین شدند و با آماره ناپارامتری Kruskal-Wallis و به دنبال آن با Mann-Whitney U مورد قضاوت آماری قرار گرفتند. برای تشخیص وجود همبستگی بین ویژگی های حسی تیمارها از آزمون ناپارامتری Spearman’s rho Correlation یک طرفه استفاده شد. تمامی فرمول های کم چرب رنگ قرمز، آبداری و پذیرش کلی بالاتری نسبت به فرمول کنترل داشتند (P<0.05) اما طعم و سفتی آنها با فرمول کنترل تفاوت معنی داری نداشت. بین رنگ و سفتی، همبستگی مستقیم و متوسطی (r=0.55) وجود داشت. بین رنگ و طعم (r=0.47)، بین طعم و آبدار بودن (r=0.41) و بین طعم و سفتی (r=0.38)، همبستگی مستقیم و ضعیفی وجود داشت (P<0.05). کام پذیری و پذیرش کلی تیمارها همبستگی معنی داری با هم و با دیگر ویژگی های حسی نداشتند. آبدار بودن و سفتی همبستگی معکوس ولی بدون تفاوت معنی داری داشتند. نتیجه آن که امکان ارزیابی ویژگی های حسی کالباس های تولیدی مقدور بود و می تواند به عنوان معیار انتخاب بهترین فرمولاسیون باشد. توصیه می شود در پژوهش هایی که به منظور فرمولاسیون و تولید فرآورده های گوشتی انجام می شود، ارزیابی ویژگی های حسی و استفاده از ارزیاب های حسی مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Evaluation of Sensory Characteristics of Sausage

چکیده English

According to mainly importance of the sensory characteristics of meat products from consumer viewpoint, increasing of the consumption of meat products, the existing articles addressed in literature about of principally effect of fat, water and fat replacers on sensory characteristics of meat products, this research carried out for evaluation of sensorial characteristics of high fat sausage and low fat sausages with 60% meat in National Nutrition and Food Technology Research Institute and Gooshtiran company in 2006. This study was done by explorer and experimental methods. The treatments were produced in three replicates totally twenty one formulas. Sensory characteristics of all treatments as colour, taste, juiciness, firmness and palatability evaluated by 8 trained panelists using eight-point scale and acceptability evaluated by 31 in-house panelists using ranking test. The main treatments (three replications) were analyzed by Kruskal-Wallis and then the means were compared with Mann-Whitney U. Spearman,s rho Correlation were used to determine the correlation among sensory characteristics of treatments. All low fat formulas had higher red colours and were juicy and more acceptable than the control (P<0.05) but were not significantly different in taste and firmness. Colour was medially and positively (r =0.55) correlated with firmness. The correlation between colour and taste (r =0.47) and correlations between taste with juiciness (r =0.41) and firmness(r =0.38) was weakly and positively (P<0.05). The significant correlations were not observed between palatability and acceptability and with each other sensory characteristics. Juiciness was negatively correlated with firmness but was not significantly different. As a result, there is possibility of sensory evaluation of produced sausages and can be as criteria for selection of the best formulation.It is recommended that evaluation of sensory characteristics and the application of panelists be studied in future researches for formulation and production of meat products.

کلیدواژه‌ها English

Sensory characteristics
Sensory evaluation
Sausage