1- استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
2- دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (2630 مشاهده)
چکیده
لبنیات از جمله مواد غذایی پر مصرف خانوارهای شهری ایران میباشد. بازار این محصول توسط برندهای مختلفی احاطه شده است که هریک درصدد به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند. بدست آوردن سهم بیشتری از بازار، نیازمند مطالعه و بررسی رفتار و گرایشهای مصرفکنندگان نسبت به موادغذایی برند است. از این رو، این مطالعه تلاش دارد با بهرهگیری از الگوی اقتصادسنجی رگرسیون چندمتغیره و دادههای جمعآوری شده سال 1395 در مشهد، عوامل مؤثر بر گرایش به مصرف لبنیات برند را بررسی کند. نتایج بیانگر آن است که متغیرهای سن و ارزشغذایی لبنیات برند بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند پنیر، ماست، شیر و دوغ تأثیر منفی و معناداری دارد و متغیرهای تصویر برند، اطلاعات درباره تاریخ انقضا، تبلیغات، آگاهی از برندهای موجود لبنیات و هزینه ماهانه خانواده بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند مذکور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بر اساس یافتههای مطالعه توصیه میشود که تولیدکنندگان و بازاریابان لبنیات برند، بر روی گروه افراد جوان بیشتر تمرکز کنند و از روشهای مؤثر تبلیغات به منظور آشنا کردن مصرفکنندگان با برندهای موجود استفاده کرده و اعتماد مصرفکنندگان را جلب کنند.
دریافت: 1396/6/6 | پذیرش: 1396/6/6 | انتشار: 1396/11/1