تبیین جامعه شناختی مصرف نان(مورد مطالعه شهروندان ساکن در مناطق 3،7 و 19 شهر تهران)

نویسندگان
1 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
2 استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
3 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
4 دانشگاه خوارزمی
چکیده
نان عنصری مهم و تأثیر گذار در فرهنگ تغذیه و سبک زندگی ما ایرانیان است.این مطالعه به تبیین جامعه شناختی مصرف این کالای اساسی در میان شهروندان تهرانی می پردازد.جامعه آماری آن را کلیه شهروندان تهرانی ساکن در مناطق 3، 7 و 19 تشکیل میدهدکه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است.روش تجزیه و تحلیل داده ها مدل سازی معادله ساختاری به عنوان یکی از روش های چند متغیره کمی بوده است.داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.بر این اساس یک مدل نظری برآورد شده که در آن سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(اعتماد اجتماعی) متغیرهای بیرونی و مستقل را تشکیل داده و متغیر مصرف نان نیز به عنوان متغیر درونی و وابسته به مدل وارد شده است.همچنین متغیر سبک زندگی نقش متغیر میانجی را در مدل ایفا می کند.مبنای شکل گیری این مدل نظری، نطریه پیربوردیو بوده است.یافته ها نشان می دهند که در کل داده های تجربی مدل نظری را پشتیبانی می کنند.یعنی مصرف نان در چارچوب مدل مورد نظر قابل تبیین است. از میان فرضیه های مختلف دو فرضیه که بیانگر ارتباط سبک زندگی و اعتماد اجتماعی با مصرف نان بوده اند مورد تأیید قرار گرفته اند. سبک زندگی 38 درصد و اعتماد اجتماعی 48 درصد از تغییرات مصرف نان را تبیین می کنند.سایر متغیرها به طور مستقیم با مصرف نان ارتباط دارند اما این ارتباط ضعیف بوده و لذا فرضیه های مرتبط با آنها از نظر آماری قابل تأیید نیستند.البته دو متغیر سرمایه فرهنگی ​و سرمایه اقتصادی نیز ارتباط معناداری با متغیر سبک زندگی دارند.که به معنای اثرگذاری غیر مستقیم آنها بر متغیر مصرف نان باشد.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Sociological Explanation of Bread Usage (Investigated to Citizens Residing in 3.7 and 19 Regions of Tehran)

نویسندگان English

Bizhan zare 1
Salah-aldin Ghaderi 2
Leila Nouri 3
Mohammadreza Sabeghi 4
1 Associate Professor at the Department of Sociology
2 Assistant Professor of Sociology, Kharazmi University
3 Associate Professor of Islamic Azad University, Damghan Branch
4 kharazmi University
چکیده English

Bread is an important and influential element in our Iranian culture of nutrition and lifestyle. This study addresses the sociological explanation of the consumption of this essential commodity among the citizens of Tehran. The statistical population consists of all the citizens of Tehran living in areas 3, 7 and 19. 184 people were questioned and data were collected through a questionnaire. Data analysis method is Structural equation modeling that has been one of the few multivariate methods. Data collected has been analyzed through the Amos software. Accordingly, a theoretical model is estimated in which economic, cultural and social capital (social trust) forms external and independent variables, and the bread consumption variable is also included as an internal variable dependent on the model. Also, the lifestyle variable plays the role of mediator variable in the model. The basis for the formation of this theoretical model has been Pierre Bourdieu. The findings show that, in general, experimental data supports theoretical model. That is, bread consumption can be explained within the framework of the model. Among the different hypotheses of the hypothesis that have shown the relationship of lifestyle and social trust with the consumption of bread have been confirmed. Other variables are directly related to the consumption of bread, but this relationship is weak and therefore their related hypotheses are not statistically valid. Of course, two variables of cultural capital and economic capital have a significant relationship with the variable of lifestyle. This could mean their indirect impact on the bread consumption variable

کلیدواژه‌ها English

Bread consumption
Lifestyle
Economic capital
Social trust
Cultural capital
1- ارسلان بد، محمدرضا، مهرنیا، محرم (1379)، عوامل مؤثر بر ضایعات نان: مطالعه موردی شهرستان ارومیه، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال هشتم، شماره 32
2- ازکیا، مصطفی و غفاری غلامرضا(1388)، جامعه شناسی توسعه، تهران، انتشارات کیهان
3- باکاک، روبرت (1381)، مصرف ترجمة خسرو صبری، تهران: انتشارات شیرازه
4- توسلی، غلام عباس و قاسمی، یارمحمد(1383)"هویت‌های جمعی و جهانی‌شدن"، نامه علوم اجتماعی، شماره24، صص1-26.
5- چنی، دیوید (1387)، سبک زندگی، ترجمه حسن چاووشیان، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگی عمومی
6- حیدری، خلیل و اسماعیلی پور، الهام (1389)، بررسی الگوی مصرف نان در ایران، مجله بررسی های بازرگانی، شماره 40 فروردین و اردیبهشت 1389
7- خزاعی، راضیه (1383)، انسان شناسی خوراک و بدن؛ جنسیت، معنا و قدرت، نامه انسان شناسی، دوره اول، شماره 5، صص. 255-248
8- رفعت جاه، مریم . "هویت انسانی زن در چالش آرایش و مد." مطالعات راهبردی زنان 10، 38 (1386): 135-179.
9- شوماخر؛ ریچارد جی، لومکس، ترجمه: قاسمی، وحید، (1388). مقدمه ای بر مدل سازی معادله ساختاری، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
10- علی بیگی، امیرحسین، گراوندی، شهپر و اطهری زهرا(1390)، راهکارهای کاهش ضایعات نان در بین زنان خانه دار شهر کرمانشاه، مجله زن و جامعه، سال دوم، شماره 4، زمستان 1390
11- غفاری، غلامرضا (1390)، سرمایه اجتماعی و امنیت اجتماعی، تهران: جامعه شناسان
12- فاضلی، محمد(1382) مصرف وسبک‌زندگی، صبح صادق، تهران.
13- فیروزجائیان، علی اصغر، شارع پور، محمود و فرزام نازنین (1395)، بررسی جامعه شناختی تأثیر سرمایه فرهنگی بر ارتباطات بین فردی با تأکید بر مدارای اجتماعی، مطالعات فرهنگ ارتباطات، پاییز 1395، دوره 17، شماره 35، صص31-7
14- قاسمی، وحید (1392)، مدل سازی معادله ساختاری در پژوهش های اجتماعی، تهران، جامعه شناسان
15- ممتاز، فریده(1383)، معرفی مفهوم طبقه از دیدگاه بوردیو، پژوهش علوم انسانی، ، شماره 41 و 42
16- نادری مهدی، کریم، اعظمی، موسی و فتحی، هادی (1391)، بررسی عوامل مؤثر بر ضایعات نان (مطالعه موردی شهرستان بهار)، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 26، شماره 3، پاییز 1391
17- نوبری، سمیه، محمدی کلهری ابراهیم، دهقانی فرد عماد، نوروزی، رقیه، عمارلویی، علی و مظلومی سجاد(1394)، بررسی میزان رضایتمندی مصرف کنندگان از کیفیت نان اصلاح شده با مواد افزودنی: مطالعه موردی استان البرز، مجله مهندسی بهداشت محیط، سال سوم، شماره 2، زمستان 1394
Demirtas, Bekir, Kaya Aybuke and Dagistan Erdal. (2018). Bread consumption habits and the amount of waste it consumes: A sample of Hataa Turkey. Turkish Journal of Agriculture- Food Science and Technology, 6(11): 1653-1661
Bourdieu P.(1984) Distinction: A social Critique of the Judgement of Taste, London.
Lieberg, Mats.(1995): Public spase, lifestyles and collective identity. Sage publications.