بهینه سازی مقاوم فرآیند تولید ماست تغلیظ شده ی تقلیدی بر پایه ی روش های موجود در طراحی آزمایش ها و تصمیم گیری چندمعیاره رضا برادران کاظم زاده 1 ، علی سلماس نیا 2، بهنوش کوهستانی

چکیده
چکیده تنظیم بهینه­ی متغیرهای کنترلی در جهت بهبود عملکرد فرآیندهای تولیدی یکی از مسائل مهم در صنایع غذایی محسوب می­شود. در طی سال­های اخیر روش­های متعددی برای بهینه­سازی فرآیندهای صنایع غذایی ارائه شده است. با این حال روش­های موجود عمدتاً به منظور بهینه­سازی مسائل تک­هدفه توسعه یافته­اند. این در حالی است که در بیشتر فرآیندهای تولیدی بیش از یک مشخصه کیفی مدنظر می­باشد که لازم است به طور همزمان بهینه شوند. هدف از این مطالعه بهینه­سازی فرآیند تولید ماست تغلیظ شده­ تقلیدی است. در این ارتباط، سه تابع هدف ماده جامد کل(مربوط به بافت محصول)، اسیدیته (مربوط به طعم محصول) و هزینه واحد محصول در نظر گرفته شده­اند و یک رویکرد بهینه­سازی چندهدفه بر اساس مفاهیم طراحی آزمایش­ها، روش سطح پاسخ و نسبت سیگنال به اختلال ارائه شده است. روش پیشنهادی نه تنها مجموع انحراف اهداف از مقادیر مطلوبشان را به حداقل ممکن می­رساند بلکه واریانس توابع هدف و بیشینه­ی انحراف آنها از مقادیر مطلوبشان را نیز کمینه می­کند و قابلیت استفاده برای حل مسایل با هر دو نوع متغیرهای تصمیم گسسته و پیوسته را دارد.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Robust optimization of Whey Less yoghurt process based on design of experiments and multi-criteria decision making Baradaran kazemzadeh, R. 1 , Salmasnia, A. 2, Kouhestani, B. 3

چکیده English

One of the most important researches areas in food industry is setting parameters in an optimal level to improve process functions. A literature research in food science and technology databases reveals that in recent years many optimization methods have been developed to improve food processing. However, most of these methods have only dealt with a single objective problem. In many situations the quality of a manufactured product is often evaluated by several quality characteristics and multiple objectives must be optimized simultaneously. In this article we propose a method that integrates design of experiments, response surface technique and Signal-to-Noise (SN) ratio concept for optimization of a kind of yoghurt, called Whey Less, with three objectives: TS, Acidity and cost per unit. The proposed method considers both the mean and the variation of quality losses associated with several objectives, and ensures a small variation in quality losses among the objective functions, along with a small overall average loss. Moreover, this method can be used for both kinds of decision variables (discrete and continuous) and its implementation is easy.

کلیدواژه‌ها English

Key words: Multi-objective optimization
Design of experiment
Signal to noise ratio
response surface methodology
Whey Less yoghourt