تأثیر عوامل بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر گرایش به خرید مجدد مواد غذایی علیرضا موتمنی1، هادی مرادی2و 3، امین همتی4 ، آناهیتا هاشم زاده 2، وحید مرادی5

چکیده
چکیده بسته بندی یکی از عوامل مهم در زمینه بازاریابی کالا تلقی می گردد. با توجه رشد صنعت و پیدایش تکنولوژی در زمینه­های مختلف تولیدی، صنعت بسته بندی نیز از این موضوع بی بهره نبوده و سهم تکنولوژی در ارتقاء این صنعت بسیار حیاتی می­باشد. بسته بندی محصول، ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر کدام از آن­ها می­توانند در ایجاد تصویر مشخص در ذهن مصرف کننده موثر باشند. تحقیق حاضر به بررسی عوامل تأثیر گذار بسته بندی در قالب عوامل بصری و اطلاعاتی بر گرایش به خرید مشتریان در صنعت مواد غذایی در سطح شهر سمنان پرداخته است. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری داده های تحقیق پرداخته و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر به آزمون فرضیات پرداخته شد. از بین عوامل بصری و اطلاعاتی، اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی و شکل و اندازه بیشترین تأثیر را بر گرایش به خرید مجدد مشتریان اعمال می­نماید. لازم به یادآوری است که عوامل بصری و اطلاعاتی بر کیفیت ادراکی مشتریان نیز تأثیر مستقیم و معنی داری دارند که این متغیر نیز به نوبه خود بر گرایش به خرید مشتریان تأثیر مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق و تطبیق آن با تحقیقات پیشین محققین پیشنهاد می­کنند که باید از این عوامل به بهترین نحو در ترفیعات فروش استفاده نمود، تا از این طریق توانست مشتریان وفادار به وجود آورد و فروش و در نتیجه سود آتی را تضمین نمود.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

The effect of visual and informational packaging factors on repurchasing intention of edible items Motameni, A. 1, Moradi, H. 2, 3, Hemmati, A. 4 , Hashemzade, A. 2, Moradi, V. 5

چکیده English

Packaging is one of the most important factors in the field of marketing. By developing industries and emerging new technologies in different aspects of production the packaging industry was not divested as well and has its own effect on this crucial industry. Product packaging is the combination of various elements which can be effective in creating a vivid image on the consumer’s mind. The current research investigates the visual and informational effects of packaging on customers buying trends in food industries in Semnan. For this purpose, questionnaires have been designed to collect data and regression analysis and path analysis methods were used for hypotheses testing. Among the visual and informational factors, the information on package, shapes and size have the most influence on the repurchasing tendency of customers it should be mention the visual and informational factors have also significant and direct impact on customer’s perceived quality which has its own direct effect on tendency to buying. Considering the results of this study and its compatibility with the previous studies, researchers suggest that these factors should be applied in sales promotions in order to make customer loyal through the sales which guarantee future profit.

کلیدواژه‌ها English

packaging
Visual factor
Informational factor
Purchase intention
Food industry