بررسی مولفه‌های پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرف‌کنندگان (مطالعه موردی شهر کرج)

چکیده
چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی مولفه های پذیرش محصولات کشاورزی ارگانیک از دیدگاه مصرف کنندگان انجام گردیده است. طرح این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی بوده که برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را سرپرستان خانوارهای ساکن در مناطق دهگانه شهر کرج تشکیل دادند که براساس فرمول کوکران 306 نفر از آن ها به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخش های مختلف، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که بیانگر مناسب بودن ابزار تحقیق بود (بیشتر از 7/0). تحلیل داده ها با استفاده از برنامه نرم افزاری SPSS انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که میزان دانش و آگاهی افراد نسبت به محصولات ارگانیک در حد متوسط می باشد. علاوه بر آن، نگرش افراد نسبت به محصولات ارگانیک در حد متوسط و رو به مساعد بوده است. در نهایت، با استفاده از تحلیل عاملی چهار عامل به عنوان عوامل موثر بر پذیرش محصولات ارگانیک شناسایی شدند. این عوامل عبارتند از اطلاع رسانی و آموزشی، بهبود دسترسی، بهبود ویژگی های محصول، و ارایه تسهیلات حمایتی که به ترتیب 60/26، 61/23، 41/9، و 80/8 درصد واریانس کل (42/68 درصد ) را تبیین کردند.
کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله English

Investigating adoption component of agricultural organic products from the viewpoints of consumers (A case study in Karaj County)

چکیده English

The purpose of this research was to study and analyze the component of adoption of agricultural organic products from the viewpoints of consumers. A descriptive and correlation design was used for the research with data collected using questionnaire. The statistical population of this study consisted of Karaj urban residents that a sample of 306 people was selected using proportionate stratified sampling technique. A questionnaire was the main tool of study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the Department of Agricultural Extension Education, University of Tehran. In order to measure the reliability of the questionnaire, Cronbach Alpha coefficients were calculated for the main scales of the questionnaire, which was more than 0.70, indicating that the tool of study was reliable. SPSS (Statistical Package for Social Science) was used to analyze the data. The findings showed that the consumers’ knowledge of organic products was at medium level. Also, consumers’ attitude toward using organic products was at neutral and favorable levels. Finally, factor analysis showed that four most highly ranked factors influencing the adoption of organic products were educational, access, improving product characteristics and supportive services which explained 26.60, 23.61, 9.41 and 8.81 percent of total variance (68.42%).

کلیدواژه‌ها English

Key words: Organic products
Knowledge
Attitude
factor analysis
Consumer