Reyhani Poul S, Yeganeh S, Haghighat khajavi S, Khalili M. Explaining the pattern of consumption and evaluating behavior of canned tuna buyers and consumers in Mazandaran province using the theory of planned behavior. FSCT 2025; 22 (158) :15-30
URL:
http://fsct.modares.ac.ir/article-7-65457-fa.html
ریحانی پول سهیل، یگانه سکینه، حقیقت خواجوی شبنم، خلیلی محمد. تبیین الگوی مصرف و ارزیابی رفتار خریداران و مصرف کنندگان کنسرو ماهی تن در استان مازندران با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1404; 22 (158) :15-30
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-65457-fa.html
1- مدرس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری (حق التدریس) ، soheylreyhani@gmail.com
2- استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران.
3- استادیار، گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4- آزاد
چکیده: (59 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر مطالعه الگوی خرید و مصرف کنسرو ماهی تن در استان مازندران با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزیشده بود. به همین منظور پس از تعیین فرضیات تحقیق، پرشسنامهای متناسب طراحی و توسط جامعه آماری تکمیل شد. جامعه آماری پژوهش، کل استان مازندران بود که به صورت تصادفی 10 شهر جهت مطالعه میدانی با حجم نمونه 600 نفر انتخاب شدند. به منظور آزمون فرضیات و بررسی شدت رابطه بین گویههای آنها، مدل مفهومی متناسب طراحی و با استفاده از نرمافزار لیزرل (روش مدلسازی معادلات ساختاری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مطابق یافتهها، حدود 60 درصد خانوارهای جامعه آماری سالیانه 10 تا 12 عدد قوطی کنسرو ماهی تن خریداری و مصرف میکردند. برند، سایز 150 تا 180 گرم و همچنین هایپرمارکتها جزو اولویتهای اول جامعه آماری پیرامون سه شاخص ویژگیهای بستهبندی، سایز و اماکن خرید بودند. نتایج اجرای مدل مفهومی پژوهش در دو حالت استاندارد و معنیداری نشان داد که فقط فرضیه اثرگذاری معنیدار ریسک درکشده بر هنجارهای ذهنی رد و سایر فرضیات تائید شدند. مطابق نتایج، از بین سه متغیر برند، کیفیت و مشخصات بستهبندی، برند کنسرو ماهی تن با ضریب تاثیر 52/0 بیشترین اثر را بر نگرش خریداران داشت. در ادامه مشخص شد اثرگذاری سودمندی درکشده بر هنجارهای ذهنی (56/0) بیشتر از درآمد (43/0) است. مطابق یافتهها، قیمت کنسرو ماهی تن با ضریب اثر 41/0، متغیر تبلیغات و آموزش با ضریب اثر 32/0 و متغیر اماکن خرید با ضریب اثر 24/0 به صورت معنیداری بر سازه کنترل رفتار درکشده موثر بودند. از بین سازههای نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درکشده، موثرترین سازه بر تصمیم به خرید و مصرف کنسرو ماهی تن، نگرش بود (با ضریب اثر 47/0). خروجی چنین مطالعاتی به مسئولین مرتبط با اقتصاد شیلاتی و سلامت جامعه به ترتیب در تعیین راهبردهای مناسب جهت افزایش بهرهوری و حفظ سلامت جمعیت کمک شایانی خواهد کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تکنولوژی شیلات و فرآورده ها دریافت: 1401/8/24 | پذیرش: 1403/6/28 | انتشار: 1404/1/1