چکیده: (5396 مشاهده)
چکیده
در سالهای اخیر به طور گسترده از فناوری نانو در بستهبندی محصولات غذایی استفاده شده است. افزایش اطلاعات عمومی پیرامون نانوتکنولوژی، نقشی تعیینکننده در تشخیص این پیشرفت صنعتی داشته است. با توجه به اینکه مقادیر متغیرهای مورد اندازهگیری در بعضی از کشورها در دسترس نمیباشد (دادههای گمشده)، میتوان رویههای گوناگونی را برای دستیابی به این دادهها مورد توجه قرار داد. در واقع در چنین رویههایی با کنار گذاشتن آزمودنیهای دارای دادههای گمشده، تحلیل انجام میگیرد. در این پژوهش، چگونگی ایجاد تمایل به مصرف نان بستهبندی شده در انواع فیلمهای نانو برای تدوین مدل ساختاری میزان پذیرش عمومی نان حجیم مورد بررسی قرار گرفت و عوامل اساسی در ایجاد اعتماد به مصرف این محصول بررسی شد. شرکت کنندگان اطلاعاتی راجع به فناوری نانو شامل مزایا ومعایب استفاده از آن و اطلاعات ویژهای در مورد سه نوع فیلم نانو مورد استفاده برای بستهبندی نان حجیم قالبی دریافت کردند. نتایج بررسی نشان داد در مجموع، شرکتکنندگان در مصرف نان بستهبندی شده با فیلمهای نانو دچار تردید بودند. با این وجود، بستهبندیهای نانو بسیار مناسبتر از بسته بندی معمولی ارزیابی شد. نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل مدلهای پیشنهادی نشان داد که گسترش اطلاعات عمومی، مهمترین فاکتور در قبول و مصرف محصولات جدید میباشد. نتایج حاکی از آن بود که ارایه مزایا و معایب محصول به مصرف کننده بسیار مهم میباشد. همچنین نتایج نشان داد که بیان مزایا، مهمترین عامل در تشویق مردم به مصرف نان بسته بندی شده در فیلمهای نانو میباشد.
دریافت: 1388/11/23 | پذیرش: 1389/3/1 | انتشار: 1390/12/6