1- دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3- استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
4- استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده: (6013 مشاهده)
چکیده روش اصلی مورد استفاده در این مطالعه تکنیک دلفای بود. در متداولتین شکل، دلفای حداقل شامل سه ابزار مختلف است که در مطالعه حاضر در قالب سه دور جداگانه انجام گرفته است. بروکس (1972) اظهار میدارد که تعداد مراحل دلفای میتواند توسط محقق از پیش تعیین شده باشد یا اینکه تا زمانی که گروه به اجماع برسد ادامه یابد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی راهبردهای تجاریسازی یافتههای تحقیقات دانشگاهی در صنایع غذایی کشاورزی بود. هفتاد و چهار عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی کشاورزی که در دانشگاههای دولتی مشغول به کار بودند به عنوان پانل متخصصان در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت، 25 عضو هیأت علمی پرسشنامههای هر سه دور را تکمیل نمودند. اولین دور پرسشنامه از طریق انجام مرور ادبیات با یک سؤال باز پاسخ تدوین گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه با کمک اساتید گروههای ترویج و آموزش کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس مورد تأیید قرار گرفت. اعضای پانل 17 راهبرد مربوط به تجاریسازی یافتههای تحقیقات دانشگاهی صنایع غذایی را در دور اول شناسایی نمودند. شایان ذکر است که در مورد 15 راهبرد در مرحل سوم پانل متخصصان به اجماع رسیدند. دادههای جدول 3 نشان میدهد که سطح موافقت اعضای پانل در رابطه با تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی بیش از 80 درصد بوده است.
دریافت: 1392/2/1 | پذیرش: 1392/11/1 | انتشار: 1394/11/1