دوره 12، شماره 49 - ( 1394 )                   جلد 12 شماره 49 صفحات 208-197 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yaghhbi H, Chizari M, Hosseini S M, Sharif Zadeh A. Commercialization Strategies of Academic Research Findings in Agricultural Food Industries. FSCT 2015; 12 (49) :197-208
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-11778-fa.html
یعقوبی حسن، چیذری محمد، حسینی سید محمود، شریف زاده ابوالقاسم. راهبرد های تجاری سازی یافته های تحقیقات دانشگاهی در صنایع غذایی کشاورزی. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1394; 12 (49) :197-208

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-11778-fa.html


1- دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2- استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3- استاد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران
4- استادیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (5915 مشاهده)
چکیده روش اصلی مورد استفاده در این مطالعه تکنیک دلفای بود. در متداول­تین شکل، دلفای حداقل شامل سه ابزار مختلف است که در مطالعه حاضر در قالب سه دور جداگانه انجام گرفته است. بروکس (1972) اظهار می­دارد که تعداد مراحل دلفای   می­تواند توسط محقق از پیش تعیین شده باشد یا اینکه تا زمانی که گروه به اجماع برسد ادامه یابد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی راهبردهای تجاری­سازی یافته­های تحقیقات دانشگاهی در صنایع غذایی کشاورزی بود. هفتاد و چهار عضو هیأت علمی گروه صنایع غذایی کشاورزی که در دانشگاه­های دولتی مشغول به کار بودند به عنوان پانل متخصصان در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت، 25 عضو هیأت علمی پرسشنامه­های هر سه دور را تکمیل نمودند. اولین دور پرسشنامه از طریق انجام مرور ادبیات با یک سؤال باز پاسخ تدوین گردید. روایی محتوایی این پرسشنامه با کمک اساتید گروه­های ترویج و آموزش کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه تربیت مدرس مورد تأیید قرار گرفت. اعضای پانل 17 راهبرد مربوط به تجاری­سازی یافته­های تحقیقات دانشگاهی صنایع غذایی را در دور اول شناسایی نمودند. شایان ذکر است که در مورد 15 راهبرد در مرحل سوم پانل متخصصان به اجماع رسیدند. داده­های جدول 3 نشان می­دهد که  سطح موافقت اعضای پانل در رابطه با تجاری سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی بیش از 80 درصد بوده است.
متن کامل [PDF 164 kb]   (4071 دریافت)    

دریافت: 1392/2/1 | پذیرش: 1392/11/1 | انتشار: 1394/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.