دوره 22، شماره 162 - ( 1404 )                   جلد 22 شماره 162 صفحات 155-137 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bazhan M, Aminzare M, Shafiei Sabet F, Adab Z, Hosseini H. Perception and attitude towards meat products among consumers in Tehran. FSCT 2025; 22 (162) :137-155
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-74932-fa.html
باژن مرجان، امین زارع مجید، شفیعی ثابت فرنام، ادب زهره، حسینی هدایت. درک و نگرش مصرف کنندگان نسبت به فرآورده‌های گوشتی در شهر تهران. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1404; 22 (162) :137-155

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-74932-fa.html


1- گروه تغذیه جامعه، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، marjanbazhan@yahoo.com
2- گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران
3- دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- شبکه بهداشت شمیرانات، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5- گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی، انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
چکیده:   (92 مشاهده)
در سال‌های اخیر، مصرف سوسیس و کالباس، به‌ویژه در میان نسل جوان، افزایش چشمگیری داشته است. با این حال، اطلاعات دقیقی از درک و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به این محصولات در کشور وجود ندارد. این مطالعه با هدف بررسی این موضوع در بین مصرف‌کنندگان تهرانی انجام شد. پژوهش حاضر به روش کیفی انجام گرفت. جامعه آماری مورد مطالعه، بزرگسالان با محدوده سنی 18 تا 60 سال ساکن شهر تهران بودند. داده­ها با روش مصاحبه چهره به چهره از نوع نیمه‌ساختارمند جمع­آوری شد. تعداد 43 نفر (25 زن و 18 مرد) در این مطالعه مشارکت داشتند. روش انتخاب مشارکت­کنندگان، نمونه‌گیری هدفمند و با حداکثر تنوع بود. اطلاعات به روش تماتیک یا درونمایه‌ای تحلیل شد. نرم افزار مورد استفاده MAXQDA2020 بود. مشارکت‌کنندگان در مطالعه حاضر، حتی آنهایی که از سوسیس و کالباس استفاده می‌کردند، این محصولات را به دلایلی چون مواد اولیه نامرغوب، تقلب در تولید محصول، دارا بودن افزودنی‌های مضر مثل نیترات، و میزان بالای چربی و نمک به عنوان محصولات سالم و ایمن درک نکرده بودند. آنها سوسیس و کالباس را با خطر بروز انواع بیماری‌ها مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و انواع سرطان مرتبط می‌دانستند، به همین دلیل نگرش مطلوبی نسبت به این محصولات نداشتند. بی‌اعتمادی به اطلاعات روی برچسب، به ویژه ترکیبات تشکیل‌دهنده محصول، از مهم‌ترین دلایل عدم توجه مشارکت‌کنندگان به برچسب غذایی بود. علاوه بر بی‌اعتمادی به تولیدکنندگان، مشارکت‌کنندگان در مطالعه حاضر به نهادهای نظارتی و عملکرد آنها نیز بی‌اعتماد بودند. این پژوهش با واکاوی عمیق درک و نگرش مصرف‌کنندگان نسبت به سوسیس و کالباس، نقشی محوری در ارتقای کیفی این فرآورده‌ها در سطح کشور ایفا می‌کند. یافته‌های این مطالعه ضرورت اهتمام تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی به ارتقای کیفیت مواد اولیه، به‌کارگیری روش‌های تولید سالم‌تر، شفافیت در برچسب‌گذاری و تقویت اعتماد به برند را به منظور رفع دغدغه‌ها و جلب رضایت مصرف‌کنندگان به وضوح نشان می‌دهد.
 
متن کامل [PDF 832 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: کنترل کیفیت مواد غذایی
دریافت: 1403/2/15 | پذیرش: 1403/8/20 | انتشار: 1404/5/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.