سلطانی مرتضی، جعفری سید محمدباقر، مجیدی ساجده سادات. شناسایی اجزای تصمیم خرید مصرف کننده از منظر بستهبندی محصول و بررسی تاثیر سطح درگیری ذهنی بر این اجزا (مورد مطالعه صنعت سوهان قم). مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1396; 14 (72) :243-257
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-5306-fa.html
1- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده: (2699 مشاهده)
چکیده
بستهبندی مواد غذایی نقشی محوری را در کارزار تبلیغات معرفی آنها به بازار دارد و به عنوان یک عامل تاثیرگذار در قیمتگذاری محصول و ابزاری برای ایجاد تاثیر در ذهن مصرف کننده ایفای نقش میکند. باید با بستهبندی محصول به عنوان یکی از ابزارهای ارزشمند در ارتباطات بازاریابی امروز رفتار شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تصمیم خرید مصرف کننده و شناسایی اجزای آن بطور خاص از منظر بستهبندی محصول و همچنین بررسی تاثیر سطح درگیری ذهنی مصرفکننده با محصول بر این اجزا صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و در بحث شناسایی اجزای تصمیم خرید پیمایشی و در بخش بررسی تأثیر سطح درگیری از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مصرف کنندگان سوهان خریدار این محصول در شهر قم بودهاند که به روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس فرمول کوکران تعیین شده اند. تعداد 243 پرسشنامه تکمیل شده به کمک آزمونهای آماری تی تک نمونهای و همبستگی پردازش شدند. نتایج آزمونها بیانگر اهمیت جنس بستهبندی، اطلاعات روی بستهبندی و برند محصول به عنوان اجزای تصمیم خرید مصرفکننده از منظر بستهبندی بوده و اندازه بسته بی اهمیت بوده است. همچنین نتایج نشان داد سطح درگیری ذهنی مصرفکننده با محصول بر جنس بستهبندی، اطلاعات روی بستهبندی و برند محصول به عنوان اجزای تصمیم خرید وی نقش دارد.
دریافت: 1396/5/8 | پذیرش: 1396/5/8 | انتشار: 1396/11/1