دوره 14، شماره 72 - ( 1396 )                   جلد 14 شماره 72 صفحات 257-243 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

سلطانی مرتضی، جعفری سید محمدباقر، مجیدی ساجده سادات. شناسایی اجزای تصمیم خرید مصرف کننده از منظر بسته‌بندی محصول و بررسی تاثیر سطح درگیری ذهنی بر این اجزا (مورد مطالعه صنعت سوهان قم). مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1396; 14 (72) :243-257

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-5306-fa.html


1- استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
چکیده:   (2517 مشاهده)
چکیده بسته­بندی مواد غذایی نقشی محوری را در کارزار تبلیغات معرفی آنها به بازار دارد و به عنوان یک عامل تاثیرگذار در قیمت­گذاری محصول و ابزاری برای ایجاد تاثیر در ذهن مصرف کننده ایفای نقش می­کند. باید با بسته­بندی محصول به عنوان یکی از ابزارهای ارزشمند در ارتباطات بازاریابی امروز رفتار شود. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تصمیم خرید مصرف کننده و شناسایی اجزای آن بطور خاص از منظر بسته­بندی محصول و همچنین بررسی تاثیر سطح درگیری ذهنی مصرف­کننده با محصول بر این اجزا صورت پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و در بحث شناسایی اجزای تصمیم خرید پیمایشی و در بخش بررسی تأثیر سطح درگیری از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مصرف کنندگان سوهان خریدار این محصول در شهر قم بوده­اند که به روش نمونه­گیری تصادفی و بر اساس فرمول کوکران  تعیین شده اند. تعداد 243 پرسشنامه تکمیل شده به کمک آزمون­های آماری تی تک نمونه­ای و همبستگی پردازش شدند. نتایج آزمون‌ها بیانگر اهمیت جنس بسته­بندی، اطلاعات روی بسته­بندی و برند محصول به عنوان اجزای تصمیم خرید مصرف‌کننده از منظر بسته­بندی بوده و اندازه بسته بی اهمیت بوده است. همچنین نتایج نشان داد سطح درگیری ذهنی مصرف­کننده با محصول بر جنس بسته­بندی، اطلاعات روی بسته­بندی و برند محصول به عنوان اجزای تصمیم خرید وی نقش دارد.
متن کامل [PDF 325 kb]   (3254 دریافت)    

دریافت: 1396/5/8 | پذیرش: 1396/5/8 | انتشار: 1396/11/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.