1- دانشآموخته کارشناسی ارشد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس. تهران، ایران
2- دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (4960 مشاهده)
چکیده هدف این تحقیق تحلیل مؤلفههای رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی بود. این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد و از نوع مطالعات، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، مصرفکنندگان مواد غذایی در شهر تهران بودند که از این تعداد 384 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به روش طبقهای تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی و ظاهری آن توسط پانلی از اساتید و دانشجویان دکتری دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس، مورد تأیید قرار گرفت. مقدار پایایی (آلفای کرونباخ) پرسشنامه پس از انجام آزمون پیشآهنگ 86/0 بدست آمد که نشان از مناسب بودن ابزار تحقیق بود. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی از شش مؤلفه: ارزشهای فرهنگی، مشارکت اجتماعی، انگیزش، باورها و اعتقادات، آموزش و آگاهی و ادراک تشکیل شده است که این عوامل حدود 60 درصد از تغییرات رفتار مصرفکنندگان پیرامون ضایعات مواد غذایی را تبیین میکنند.
دریافت: 1394/3/6 | پذیرش: 1394/3/6 | انتشار: 1395/4/1