Sahaf Zadeh A, Mansoori F, Khodadad Hosseini S H, Kord Naij A. The impact of packaging dimensions on customer satisfaction and Involvement with emphasis on the mediating role of attitudes towards packaging. FSCT 0; 13 (59) :109-122
URL:
http://fsct.modares.ac.ir/article-7-11314-fa.html
صحاف زاده آتوسا، منصوری فرشته، خداداد حسینی سید حمید، کردنائیج اسداله. تأثیر ابعاد بسته بندی بر رضایت و درگیری ذهنی خرید مشتریان با تأکید بر نقش میانجی نگرش آنان نسبت به بسته بندی. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1395; 13 (59) :109-122
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-11314-fa.html
1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
2- استادیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
3- استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
4- دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (6318 مشاهده)
چکیده به منظور بهرهبرداری بهینه از مزایای بسته بندی در صنعت محصولات نوشیدنی لازم است تا مؤلفه ها و معیارهای مهم و تأثیرگذار در بسته بندی محصولات نوشیدنی بر اساس نظرات مصرف کنندگان شناسایی شده تا بتوان در برنامه ریزی ها و فعالیت های بازاریابی، آن ها را مد نظر قرار داد. با توجّه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی تأثیر ابعاد بستهبندی بر نگرش مشتریان نسبت به بستهبندی و تأثیر نگرش مشتریان بر رضایت و درگیری ذهنی خرید آنان انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش گردآوری داده ها، پژوهشی توصیفی محسوب می گردد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیش آزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری به روش تصادفی از بین مشتریان محصولات نوشیدنی شادلی در شهر تهران، فرضیه های پژوهش را با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون مورد سنجش قرار دادند. یافتههای تحقیق حاکی از تأثیر معنیدار ابعاد بستهبندی نظیر «رنگ»، «جذابیت»، «شکل»، «درج اطلاعات محصول بر روی بستهبندی»، «اندازه»، «جنس» و «مسائل بهداشتی» بر «نگرش مشتریان نسبت به بستهبندی» و تأثیر معنیدار «نگرش مشتریان نسبت به بستهبندی» بر «رضایت» و «درگیری ذهنی خرید آنان» بود.
دریافت: 1394/1/17 | پذیرش: 1394/7/17 | انتشار: 1395/11/1