1- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بین الملل)
2- دکترای مدیریت بازرگانی (گرایش دولتی)
چکیده: (6666 مشاهده)
چکیده امروزه اهمیت مفهوم برند در خرید مشتریان به حدی است که برخی از صاحبنظران از آن بعنوان یک محصول کامل یاد کرده و معتقدند بسیاری اوقات مشتریان در عوض آنکه محصولی را خریداری نمایند برندها را می خرند. برندها اغلب یاد آور همه کارکردهای تعامل و حییثیت و اعتبار سازمان برای مشتریان هستند. نگاهی به شاخص های کلان عملکرد شرکتهای صنایع غذایی درکشورمان درسال1387 نشان میدهدکه ازحدود 4700 شرکت فعال درصنایع غذایی،تقریباً 2300 شرکت غیرفعال هستند وکمتراز50 درصد ظرفیتشان فعالیت میکنند و 2400 شرکت نیز از 50 درصد ظرفیتشان بهره میگیرند.چنین به نظر میرسد یکی از مهمترین مشکل صنایع غذایی ایران را درزمینه ی نرم افزاری مشکلات مربوط به نام ونشان تجاری به خصوص درزمینه ی مرتبط بادرونی سازی آگاهی وتداعی نام تجاری درذهن مشتری دانست.از این رو شناخت علل و عوامل موثر بر ایجاد برند و اولویت بندی این عوامل اهمیتی دوچندان یافته و انجام تحقیقات گسترده ای را در این زمینه ضرورت می بخشد. تحقیق حاضر با این هدف و تحت عنوان شناسایی عوامل موثر بر ایجاد برند در شرکتهای صنایع غذایی به انجام رسیده است. تحقیق حاضر از لحاظ روش ماهیتی پیمایشی، توصیفی و از لحاظ هدف ساختاری کاربردی دارد. جامعه تحقیق در تهران و نمونه آماری با توجه به شاخص تحلیل عاملی برابر 400 نفر (روش خوشه ای) مد نظر قرار گرفته است. با توجه به مدلهای شاخص در ارزش گذاری برند (مدل کلر، دیوید آکر،BAV ) و با استفاده از روش دلفی و طبق یافته های آماری بدست آمده،19 متغیر تاثیر گذار در ایجاد برند در 4 دسته کلی قرار گرفته اند،که از میان این 19 متغیر،4 متغیر بترتیب اولویت شامل عامل روانشناختی و فردی، آگاهی، کیفیت و خدمات و شهرت در مهمترین دسته قرار گرفته اند.از طرفی بر اساس تحلیل کیفی داده ها نیز مشخص گردید عامل "روانشناختی و فردی" برای فرد بیشترین تاثیر را در انتخاب برند از جانب وی داشته است.
دریافت: 1393/2/31 | پذیرش: 1393/10/1 | انتشار: 1394/5/1