Yeganeh S, Reyhani Poul S, Khalili M, Rakhshani A. Analyzing the purchase behavior of shrimp consumers and checking their preferences in Tehran's Besat market using Lisrel software. FSCT 2025; 22 (159) :207-220
URL:
http://fsct.modares.ac.ir/article-7-77238-fa.html
یگانه سکینه، ریحانی پول سهیل، خلیلی محمد، رخشانی آرش. تحلیل رفتار خرید مصرف کنندگان میگو و بررسی ترجیحات آن ها در بازار بعثت تهران با استفاده از نرم افزار لیزرل. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1404; 22 (159) :207-220
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-77238-fa.html
1- استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
2- دانش آموخته دکتری تخصصی، گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران ، soheylreyhani@gmail.com
3- دانش آموخته کارشناسی، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
4- دانشجوی دکتری، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده: (139 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی رفتار خریداران میگو و ارزیابی ترجیحات آنها با جامعه آماری 600 نفر در بازار بعثت تهران انجام شد. در این پژوهش خریداران میگو مورد سه دسته سوال قرار گرفتند. سوالات دسته اول مربوط به ویژگیهای جمعیتشناختی و سوالات دسته دوم در ارتباط با میزان و دلایل خرید میگو و همچنین ارزیابی اولویتهای خریداران در شاخصهایی نظیر سایز، انواع مدل عرضه و گونه میگو (آزمون فریدمن) بودند. سوالات دسته سوم بر اساس طیف پنجگزینهای لیکرت حاضر و به منظور بررسی عوامل موثر بر نگرش جامعه آماری به خرید میگو با استفاده از طراحی مدل مفهومی و روش مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار لیزرل) مطرح شدند. نتایج این تحقیق نشان داد خریدارانی که در سال سه یا چهار مرتبه و در هر مرتبه 1 تا 5/1 کیلوگرم میگو خریداری میکنند، دارای بیشترین فراوانی بودند (به ترتیب 33/54 و 34/56 درصد). 56/64 درصد از خریداران ارزش غذایی و مزه مطلوب (به صورت توام) را دلیل اصلی خرید میگو عنوان کردند. در بررسی اولویتهای خریداران مشخص شد که سایز بزرگ میگو (26 تا 35 قطعه در هر کیلوگرم)، میگوی فلهای (در مقایسه با میگوی بستهبندی و ترکیبی)، میگوهای دریایی (در مقایسه با میگوی پرورشی و ترکیبی) و سایز 500 تا 750 گرم بسته میگو دارای طرفداران بیشتری هستند. نتایج اجرای مدل مفهومی تحقیق نشان داد که همه فرضیات تائید شدند؛ به این صورت که متغیرهای سایز، انواع عرضه و گونه میگو به صورت معنیداری به ترتیب با ضرایب اثر 19/0، 33/0 و 47/0 بر نگرش خریدارن موثر بودند. در ادامه نگرش خریداران با ضریب اثر 68/0 بر تصمیم به خرید و این سازه با ضریب اثر 71/0 بر خرید میگو اثرگذار بودند. نتایج چنین تحقیقاتی به مدیران تولید و فروشندگان در جهت تامین نیازهای بازار، حفظ تعادل آن و سود پایدار کمک شایانی خواهد کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آمار،مدل سازی و سطح پاسخ در صنایع غذایی دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/9/11 | انتشار: 1404/2/1