دوره 22، شماره 159 - ( 1404 )                   جلد 22 شماره 159 صفحات 220-207 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh S, Reyhani Poul S, Khalili M, Rakhshani A. Analyzing the purchase behavior of shrimp consumers and checking their preferences in Tehran's Besat market using Lisrel software. FSCT 2025; 22 (159) :207-220
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-77238-fa.html
یگانه سکینه، ریحانی پول سهیل، خلیلی محمد، رخشانی آرش. تحلیل رفتار خرید مصرف کنندگان میگو و بررسی ترجیحات آن ها در بازار بعثت تهران با استفاده از نرم افزار لیزرل. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1404; 22 (159) :207-220

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-77238-fa.html


1- استاد، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
2- دانش آموخته دکتری تخصصی، گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران ، soheylreyhani@gmail.com
3- دانش آموخته کارشناسی، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
4- دانشجوی دکتری، گروه شیلات، دانشکده علوم دامی و شیلات، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ساری، ایران
چکیده:   (139 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی رفتار خریداران میگو و ارزیابی ترجیحات آن­ها با جامعه آماری 600 نفر در بازار بعثت تهران انجام شد. در این پژوهش خریداران میگو مورد سه دسته سوال قرار گرفتند. سوالات دسته اول مربوط به ویژگی­های جمعیت­شناختی و سوالات دسته دوم در ارتباط با میزان و دلایل خرید میگو و همچنین ارزیابی اولویت­های خریداران در شاخص­هایی نظیر سایز، انواع مدل عرضه و گونه میگو (آزمون فریدمن) بودند. سوالات دسته سوم بر اساس طیف پنج­گزینه­ای لیکرت حاضر و به منظور بررسی عوامل موثر بر نگرش جامعه آماری به خرید میگو با استفاده از طراحی مدل مفهومی و روش مدل­سازی معادلات ساختاری (نرم­افزار لیزرل) مطرح شدند. نتایج این تحقیق نشان داد خریدارانی که در سال سه یا چهار مرتبه و در هر مرتبه 1 تا 5/1 کیلوگرم میگو خریداری می­کنند، دارای بیشترین فراوانی بودند (به ترتیب 33/54 و 34/56 درصد). 56/64 درصد از خریداران ارزش غذایی و مزه مطلوب (به صورت توام) را دلیل اصلی خرید میگو عنوان کردند. در بررسی اولویت­های خریداران مشخص شد که سایز بزرگ میگو (26 تا 35 قطعه در هر کیلوگرم)، میگوی فله­ای (در مقایسه با میگوی بسته­بندی و ترکیبی)، میگوهای دریایی (در مقایسه با میگوی پرورشی و ترکیبی) و سایز 500 تا 750 گرم بسته میگو دارای طرفداران بیشتری هستند. نتایج اجرای مدل مفهومی تحقیق نشان داد که همه فرضیات تائید شدند؛ به این صورت که متغیرهای سایز، انواع عرضه و گونه میگو به صورت معنی­داری به ترتیب با ضرایب اثر 19/0، 33/0 و 47/0 بر نگرش خریدارن موثر بودند. در ادامه نگرش خریداران با ضریب اثر 68/0 بر تصمیم به خرید و این سازه با ضریب اثر 71/0 بر خرید میگو اثرگذار بودند. نتایج چنین تحقیقاتی به مدیران تولید و فروشندگان در جهت تامین نیازهای بازار، حفظ تعادل آن و سود پایدار کمک شایانی خواهد کرد.
 
متن کامل [PDF 598 kb]   (39 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آمار،مدل سازی و سطح پاسخ در صنایع غذایی
دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/9/11 | انتشار: 1404/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.