دوره 18، شماره 119 - ( 1400 )                   جلد 18 شماره 119 صفحات 432-411 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shaviklo A R. An overview of the challenges and factors affecting the success of meat products in the market and the need to apply management and knowledge transfer in industry. FSCT 2021; 18 (119) :411-432
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-54240-fa.html
شویک لو امیررضا. مروری بر چالش‌ها و عوامل تاثیرگذار بر موفقیت فرآورده‌های گوشتی در بازار و لزوم به‌کار‌گیری مدیریت و انتقال دانش در صنعت. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1400; 18 (119) :411-432

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-54240-fa.html


موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ، shaviklo@gmail.com
چکیده:   (2020 مشاهده)
پیشینگی صنعت فرآورده‌های گوشتی در کشور، بیش از 90 سال است. در حال حاضر، حدود 170 کارخانه‌ی فرآورده‌های گوشتی در ایران فعالیت دارند که ظرفیت اسمی آن ها افزون بر 5/1 میلیون تن در سال است. این کارخانه‌ها هم اکنون، به دلیل شرایط اقتصادی و بهداشتی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-19، کم‌تر از یک سوم این مقدار را تولید می‌کنند. این صنعت، سال‌هاست که با چالش‌های بسیاری از جمله رقابت با دیگر تولیدکنندگان مواد خوراکی فرآوری شده و تبلیغات منفی مبنی بر ناسالم بودن فرآورده‌های گوشتی فرموله شده (سوسیس و کالباس) روبرو است.  از سوی دیگر پیشرفت‌های فناورانه در صنایع غذایی، ‌ماندن پایدار در بازار را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین صنایع فرآورده‌های گوشتی برای بقای خود در بازار نیازمند بهبود کیفیت فرآورده‌های موجود و یا ساخت فرآورده‌های جدید با بهره‌گیری از مدیریت دانش و نیز حمایت از پژوهش‌های کاربردی برای اطلاع رسانی صحیح است. برای ماندن و موفقیت در بازار باید به ذایقه و انتظار مصرف‌کنندگان و عوامل تاثیرگذار بر ساخت فرآورده‌ی جدید به ویژه شاخص تجاری‌سازی یعنی سطح آمادگی فناوری (TRL) توجه کرد. مدیریت دانش و انتقال آن، از جمله رویکردهایی است که لازم است مورد توجه صنعت فرآورده‌های گوشتی و پایگاه‌های دانش (سازمان‌ها/ مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها) قرار گیرد. این نوشتار با نگاهی بر وضعیت فعلی صنعت فرآورده‌های گوشتی در کشور و چالش‌های موجود، با معرفی فرآیند ساخت محصولات جدید،  به لزوم به‌کار‌گیری مدیریت و انتقال دانش در صنعت فرآورده‌های گوشتی برای موفقیت و پذیرش این فرآورده‌ها در بازار می‌پردازد. براین‌پایه، ماهیت این مقاله‌، کیفی و از نوع کاربردی است که به شیوه‌ی مطالعات اسنادی، بررسی منابع و تحلیل شرایط موجود و با توجه به سه دهه تجربه‌ی نویسنده در صنایع فرآورده‌های گوشتی نگاشته شده است.
متن کامل [PDF 578 kb]   (1904 دریافت)    
نوع مقاله: مروری تحلیلی | موضوع مقاله: تکنولوژی گوشت و فرآورده ها
دریافت: 1400/4/30 | پذیرش: 1400/6/28 | انتشار: 1400/10/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.