دوره 16، شماره 93 - ( 1398 )                   جلد 16 شماره 93 صفحات 134-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reyhani Poul S, Adeli A, Alishahi A. A comprehensive study of effective factors on increasing of shrimp per capita consumption in Tehran city based on attitude items and decision to buy. FSCT 2019; 16 (93) :121-134
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-36736-fa.html
ریحانی پول سهیل، عادلی افشین، عالیشاهی علیرضا. بررسی جامع عوامل موثر بر افزایش سرانه مصرف میگو در شهر تهران با تکیه بر سازه های نگرش و تصمیم به خرید. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1398; 16 (93) :121-134

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-36736-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2- دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، afshinadeli@gau.ac.ir
3- دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (3482 مشاهده)
به منظور افزایش سرانه مصرف میگو در شهر تهران و جای­ گیری مناسب این محصول در سبد غذایی خانوارها، مطالعه عوامل موثر بر نگرش شهروندان نسبت به مصرف میگو و همچنین فاکتورهای موثر بر تصمیم به خرید آن­ها ضروری به نظر می­ رسد. هدف از مطالعه پژوهشی-کاربردی حاضر نیز بررسی و ارزیابی همین عوامل است. به این منظور با مطالعه منابع داخلی و خارجی یک­ سری عوامل موثر بر نگرش مصرف ­کنندگان و تصمیم به خرید آن­ها شناسایی و در قالب فرضیاتی در جامعه هدف مورد آزمون قرار گرفتند. جامعه آماری پژوهش کل شهر تهران است که به صورت تصادفی 12 منطقه شهرداری جهت مطالعه میدانی با حجم نمونه 500 نفر انتخاب شدند. جهت جمع­ آوری اطلاعات، پرسش­نامه­ ای متناسب با فرضیات طراحی و توسط جامعه مصرف تکمیل شد. به منظور آزمون فرضیات و بررسی شدت و جهت رابطه بین گویه ­ها، مدل مفهومی متناسب تعریف و توسط مدل معادلات ساختاری (نرم ­افزار لیزرل) مورد ارزیابی قرار گرفت. در آزمون عوامل فرضی موثر بر نگرش شهروندان ثابت شد کیفیت، نوع عرضه و فراوری، بسته ­بندی و باورهای مختلف به صورت مثبت و معنی ­داری بر نگرش افراد اثرگذارند. اما راحتی طبخ میگو و همچنین زمان و مکان مصرف اثر معنی ­داری بر نگرش شهروندان نداشتند. در ادامه نتایج نشان داد، سوابق تجربی مصرف، درآمد و قیمت میگو به صورت معنی ­داری تصمیم به خرید میگو را تحت تاثیر قرار می ­دهند اما فاکتور دسترسی اثر معنی ­داری بر تصمیم به خرید ایفا نمی ­کند. مقادیر ضرایب تاثیر نشان داد از بین عوامل موثر بر نگرش شهروندان و تصمیم به خرید به ترتیب کیفیت میگو و سوابق تجربی مصرف موثرترین فاکتورها هستند.
واژه‌های کلیدی: میگو، نگرش، کیفیت، بسته بندی، نوع فراوری، قیمت
متن کامل [PDF 543 kb]   (1394 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آمار،مدل سازی و سطح پاسخ در صنایع غذایی
دریافت: 1398/7/1 | پذیرش: 1398/10/2 | انتشار: 1398/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.