دوره 16، شماره 91 - ( 1398 )                   جلد 16 شماره 91 صفحات 218-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hesarinejad M A, Khosrow Shahi S, Jafar Nia N. The effect of packaging on the food packaged products marketing. FSCT 2019; 16 (91) :213-218
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-34795-fa.html
Hesarinejad Mohammad Ali، خسروشاهی سارا، جعفرنیا نیکا. بررسی تاثیر بسته بندی بر فروش محصولات غذایی بسته بندی شده. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1398; 16 (91) :213-218

URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-34795-fa.html


1- استادیار، موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ، ma.hesarinejad@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
3- شرکت لینگر
چکیده:   (6175 مشاهده)
طی فرایند بازاریابی نیاز مصرف کننده شناسایی و راه تأمین آن تعیین شده تا رضایت وی از محصول جلب و رابطه پایدار سودمند دوطرفه با او برقرار شود. به منظور بررسی رفتار مصرف کنندگان، بایستی عوامل تأثیرگذار بر این رفتارها شناخته شوند. در این پژوهش تأثیر برخی پارامترهای بستهبندی در افزایش فروش مواد غذایی بررسی شده است. نتایج نشان داد که فرم، طرح، رنگ و جنس بسته بندی مواد غذایی تأثیر معنی­داری بر افزایش فروش آن دارد. همچنین مشخص شد که اولویت بندی جنس بسته بندی برای افراد به ترتیب شیشه، پلاستیک، فلز، مقوا و کاغذ می­باشد. نتایج نشان داد که بسته بندی شفاف و با استحکام فرآورده های غذایی بر افزایش فروش آن اثر معنی­داری دارد. در این نتایج بدست آمده اولویت های بسته بندی به ترتیب شفافیت، جنس، استحکام، رنگ، طرح، فرم، اندازه بسته بندی و استفاده از ظروف کاربردی بود. با توجه به نتایج به دست آمده به تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی توصیه می شود که حتی الامکان محصولات غذایی را در ظروف شفاف بسته بندی نمایند و یا در صورت مقدور نبودن بسته بندی شفاف، شکل واضحی از محصول داخل بسته بندی را بر روی آن چاپ نمایند. همچنین با وجود قیمت بیشتر بسته بندی با استحکام بیشتر، مشتریان بسته بندی با استحکام بیشتر را می پسندند که توصیه به این بسته بندی می شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از ظروف کاربردی جهت بسته بندی مواد غذایی توصیه نمی‎گردد. نتایج پژوهش نشان داد که بطور کلی بسته بندی مواد غذایی بر افزایش فروش موثر می­باشد.
متن کامل [PDF 275 kb]   (1755 دریافت)    
نوع مقاله: توصیفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: بسته بندی و انواع پوشش های در صنایع غذایی
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/7/20 | انتشار: 1398/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.