Shaviklo A R. A practical approach to new food product development; from idea generation to commercialization-Case Study: Development of ice-cream fortified with omega-3 fish oil. FSCT 2020; 16 (96) :1-13
URL:
http://fsct.modares.ac.ir/article-7-27810-fa.html
Shaviklo Amir Reza. رویکردی کاربردی بر فرآیند ساخت فرآوردههای خوراکی جدید؛ از ایدهپردازی تا معرفی به بازار- مطالعهی موردی: ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا-3 ماهی. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1398; 16 (96) :1-13
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-27810-fa.html
بخش فرآوری تولیدات دامی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور ، shaviklo@gmail.com
چکیده: (2749 مشاهده)
در دهههای گذشته تلاشهای بیشماری برای نظاممند کردن فرآیند ساخت فرآوردههای خوراکی جدید از ایدهزایی تا تجاریسازی محصول صورت گرفته است. ازاینرو مطالعاتی که بر روی رفتار مصرفکنندگان فرآوردههای غذایی انجام شده منجر به تغییرات ظریفی در فرآورش فرآوردههای خوراکی و آشامیدنی گردیده است. صنایع غذایی از جمله صنایع رقابتی اقتصاد کشور است و ساخت فرآوردههای جدید یکی از مهمترین ارکان موفقیت در واحدهای فرآورش مواد خوراکی و آشامیدنی بشمار میرود. از سوی دیگر تغییر ذایقه و انتظارهای مشتریان در بارهی فرآوردههای فرآسودمند، ساخت فرآوردههای جدید را مطابق خواستههای آنان اجتنابناپذیر کرده است. مقالهی حاضر از دو بخش معرفی "فرآیند ساخت محصول خوراکی جدید" و نتایج پژوهش در "ساخت بستنی غنیشده با امگا-3 با استفاده از این رویکرد" تشکیل شده است. بخش نخست حاصل تجربهی نویسنده در تدریس/ آموزش طراحی و ساخت فرآوردههای خوراکی در تعدادی از دانشگاهها و مراکز پژوهشی خارج از کشور است. بخش دوم (مطالعهی موردی) پژوهشی کاربردی است که وی در موسسهی تحقیقات علوم دامی کشور به انجام رسانده است. هدف این مقاله گشودن پنجرهیی به سوی علم طراحی و ساخت مواد خوراکی است که در کشور ما متاسفانه به صورت نظاممند و علمی کمتر به آن توجه شده است. این مقاله پژوهشگران و کارشناسان صنایع غذایی را با مراحل ساخت محصول جدید آشنا کرده و راهنمای مفیدی برای علاقمندان این علم خواهد بود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
فرمولاسیون مواد غذایی دریافت: 1397/9/13 | پذیرش: 1398/11/6 | انتشار: 1398/11/10