جستجو در:
شرکتهای کوچک و متوسط بوسیله افزایش ایجاد شغل و کاهش فقر منجر به رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه میشوند. امروزه این شرکتها با تغییرات سریع بازارها و کاهش بودجه روبهرو هستند که توانایی آنها را کاهش و درنتیجه ریسک برنامهریزی را افزایش داده است. بنابراین، نیاز به یک نظام مدیریتی جدید با عنوان نظام تولید ناب احساس میشود. تولید ناب یک روش تولیدی است که به ارائه محصول باکیفیت و متناسب با خواسته مشتری ضمن حذف هرگونه فرآیندی که برای مشتری ارزشآفرین نیست، میپردازد. هدف اصلی پژوهش حاضر عوامل مؤثر بر پیادهسازی اصول تولید ناب در شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان خوزستان است. جامعه آماری مدیران شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی استان خوزستان (307N=) بودند که تعداد 170 نفر (170n= ) از آنها با بهرهگیری از جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند که از این تعداد 161 نفر پرسشنامهها را تکمیل کردند. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین عوامل مؤثر بر پیادهسازی اصول تولید ناب به جزء مدیریت ارتباط با تأمینکننده و بهکارگیری فناوری اطلاعات با پیادهسازی اصول تولید ناب رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. مطابق نتایج تحلیل رگرسیون سه متغیر مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان بیشترین اثر را در پیادهسازی اصول تولید ناب دارند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |