The effect of visual and informational packaging factors on repurchasing intention of edible items
Motameni, A. 1, Moradi, H. 2, 3, Hemmati, A. 4 , Hashemzade, A. 2, Moradi, V. 5. FSCT 2014; 11 (42) :31-42
URL:
http://fsct.modares.ac.ir/article-7-7012-fa.html
تأثیر عوامل بصری و اطلاعاتی بسته بندی بر گرایش به خرید مجدد مواد غذایی علیرضا موتمنی1، هادی مرادی2و 3، امین همتی4 ، آناهیتا هاشم زاده 2، وحید مرادی5. مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1393; 11 (42) :31-42
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-7012-fa.html
چکیده: (9479 مشاهده)
چکیده بسته بندی یکی از عوامل مهم در زمینه بازاریابی کالا تلقی می گردد. با توجه رشد صنعت و پیدایش تکنولوژی در زمینههای مختلف تولیدی، صنعت بسته بندی نیز از این موضوع بی بهره نبوده و سهم تکنولوژی در ارتقاء این صنعت بسیار حیاتی میباشد. بسته بندی محصول، ترکیبی از عناصر گوناگون است که هر کدام از آنها میتوانند در ایجاد تصویر مشخص در ذهن مصرف کننده موثر باشند. تحقیق حاضر به بررسی عوامل تأثیر گذار بسته بندی در قالب عوامل بصری و اطلاعاتی بر گرایش به خرید مشتریان در صنعت مواد غذایی در سطح شهر سمنان پرداخته است. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه به جمع آوری داده های تحقیق پرداخته و با استفاده از روش تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر به آزمون فرضیات پرداخته شد. از بین عوامل بصری و اطلاعاتی، اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی و شکل و اندازه بیشترین تأثیر را بر گرایش به خرید مجدد مشتریان اعمال مینماید. لازم به یادآوری است که عوامل بصری و اطلاعاتی بر کیفیت ادراکی مشتریان نیز تأثیر مستقیم و معنی داری دارند که این متغیر نیز به نوبه خود بر گرایش به خرید مشتریان تأثیر مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق و تطبیق آن با تحقیقات پیشین محققین پیشنهاد میکنند که باید از این عوامل به بهترین نحو در ترفیعات فروش استفاده نمود، تا از این طریق توانست مشتریان وفادار به وجود آورد و فروش و در نتیجه سود آتی را تضمین نمود.
دریافت: 1390/3/8 | پذیرش: 1391/8/8 | انتشار: 1393/2/1