دوره 16، شماره 90 - ( 1398 )                   جلد 16 شماره 90 صفحات 77-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی سال سوم دکتری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2- دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، alishahi@gau.ac.ir
3- دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
4- استادیار دانشگاه تهران
5- دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
چکیده:   (11026 مشاهده)
میگو با وجود ارزش غذایی کم ­نطیر، از سرانه مصرف بسیار کمی در کشور برخوردار است. بنابراین بررسی دلایل این کمبود و ارائه راهکارهایی جهت ارتقا سرانه مصرف به منظور حفظ سلامت جمعیت، امری مهم و ضروری به نظر می­رسد. برای رسیدن به این هدف در ابتدا باید رفتار مصرف­ کنندگان میگو در کشور مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد. مطالعه حاضر نیز با هدف بررسی جامع رفتار مصرف ­کنندگان میگو در ایران با استفاده از چارچوب کلی نظریه رفتار برنامه ­ریزی­ شده انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه ­گیری تصادفی 10 شهر (مشهد مقدس، تهران، گرگان، بندرعباس، یزد، شیراز، کرمانشاه، ایلام، بیرجند و تبریز) انتخاب و تعداد 1000 پرسش نامه متناسب با جمعیت شهرهای منتخب تکمیل شد. تحلیل داده­ ها به کمک مدل معادلات ساختاری و توسط نرم افزار لیزرل انجام گرفت. نتایج نشان داد که سه سازه نگرش، هنجار ذهنی و کنترل رفتار درک­­شده به صورت مثبت و معنی ­داری بر تصمیم به مصرف میگو تاثیرگذارند. همچنین سازه کنترل رفتار درک­ شده نیز به همین صورت بر افزایش مصرف میگو موثر بود. در ادامه نتایج، تنها فرض ­های اثر معنی ­دار راحتی طبخ بر نگرش و اثر معنی ­دار درآمد بر هنجار ذهنی رد و بقیه فرضیات (اثر معنی ­دار کیفیت، بسته ­بندی و نوع عرضه و فراوری بر نگرش، اثر معنی­ دار قیمت و باورهای مثبت و منفی بر هنجار ذهنی، اثر معنی­ دار زمان مصرف، دسترسی و سوابق تجربی بر کنترل رفتار درک ­شده، اثر معنی­ دار تصمیم به مصرف بر افزایش مصرف میگو) تائید شدند.
متن کامل [PDF 615 kb]   (1862 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آمار،مدل سازی و سطح پاسخ در صنایع غذایی
دریافت: 1398/1/27 | پذیرش: 1398/5/20 | انتشار: 1398/5/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.