زارع بیژن، قادری صلاح الدین، نوری لیلا، سابقی محمدرضا. تبیین جامعه شناختی مصرف نان(مورد مطالعه شهروندان ساکن در مناطق 3،7 و 19 شهر تهران). مجله علوم و صنایع غذایی ایران. 1400; 18 (119) :275-292
URL: http://fsct.modares.ac.ir/article-7-30389-fa.html
1- دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
2- استادیارگروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی
3- دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان
4- دانشگاه خوارزمی ، mohammad.reza.sabeghi@gmail.com
چکیده: (1951 مشاهده)
نان عنصری مهم و تأثیر گذار در فرهنگ تغذیه و سبک زندگی ما ایرانیان است.این مطالعه به تبیین جامعه شناختی مصرف این کالای اساسی در میان شهروندان تهرانی می پردازد.جامعه آماری آن را کلیه شهروندان تهرانی ساکن در مناطق 3، 7 و 19 تشکیل میدهدکه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر انتخاب و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است.روش تجزیه و تحلیل داده ها مدل سازی معادله ساختاری به عنوان یکی از روش های چند متغیره کمی بوده است.داده های گردآوری شده از طریق نرم افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.بر این اساس یک مدل نظری برآورد شده که در آن سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(اعتماد اجتماعی) متغیرهای بیرونی و مستقل را تشکیل داده و متغیر مصرف نان نیز به عنوان متغیر درونی و وابسته به مدل وارد شده است.همچنین متغیر سبک زندگی نقش متغیر میانجی را در مدل ایفا می کند.مبنای شکل گیری این مدل نظری، نطریه پیربوردیو بوده است.یافته ها نشان می دهند که در کل داده های تجربی مدل نظری را پشتیبانی می کنند.یعنی مصرف نان در چارچوب مدل مورد نظر قابل تبیین است. از میان فرضیه های مختلف دو فرضیه که بیانگر ارتباط سبک زندگی و اعتماد اجتماعی با مصرف نان بوده اند مورد تأیید قرار گرفته اند. سبک زندگی 38 درصد و اعتماد اجتماعی 48 درصد از تغییرات مصرف نان را تبیین می کنند.سایر متغیرها به طور مستقیم با مصرف نان ارتباط دارند اما این ارتباط ضعیف بوده و لذا فرضیه های مرتبط با آنها از نظر آماری قابل تأیید نیستند.البته دو متغیر سرمایه فرهنگی و سرمایه اقتصادی نیز ارتباط معناداری با متغیر سبک زندگی دارند.که به معنای اثرگذاری غیر مستقیم آنها بر متغیر مصرف نان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آمار،مدل سازی و سطح پاسخ در صنایع غذایی دریافت: 1397/11/24 | پذیرش: 1399/7/14 | انتشار: 1400/10/19