1- دانشجوی دکترای دانشگاه فردوسی مشهد
2- استاد دانشگاه فردوسی مشهد ، arkarbasi2002@yahoo.com
چکیده: (1858 مشاهده)
در طول دهههای گذشته، افزایش روزافزون و چشمگیر مصرف کالاها و خدمات منجر به تخریب منابع طبیعی و آسیب شدید به محیط زیست شده است که بسیاری از مصرفکنندگان را برآن داشته است تا اثرات زیست محیطی مصرف خود را کاهش دهند. در این مطالعه سعی شده تا به بررسی تأثیر دانش درباره مسائل زیست محیطی، درک مصرفکننده و رفتار بازیافتی مصرفکننده بر روی رفتار خرید محصولات سبز با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری پرداخته شود که برای این منظور از دادههای مقطع زمانی 215 مصرفکننده در سطح شهر مشهد در سال 1396 بهره گرفته شده است. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از آن است که درک یا نگرش مصرفکننده مهمترین عامل پیشبینیکننده رفتار خرید محصولات غذایی سبز است که تلاش برای افزایش آگاهی مصرفکنندگان، از طریق ابزارهای تبلیغاتی برای معرفی انواع تواناییهای آنها جهت کاهش تخریب محیطزیست میتواند یکی از اقدامات مهم تأثیرگذار باشد. همچنین برچسبگذاری محصولات و پایین نگه داشتن قیمتهای محصولات سازگار با محیطزیست از طریق کمپینها و ارگانهای حمایتکننده پیشنهاد شده است.
نوع مقاله:
توصیفی و نظرسنجی |
موضوع مقاله:
کنترل کیفیت مواد غذایی دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1400/4/22 | انتشار: 1400/8/10