Journal of food science and technology(Iran)
مجله علوم و صنایع غذایی ایران
FSCT
Agriculture
http://fsct.modares.ac.ir
1
admin
2008-8787
2783-3534
10.22034/fsct
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
0
0
1
14
72
online
1
fulltext
fa
بررسی عوامل مؤثر بر گرایش مصرفکنندگان به لبنیات برند
<strong>چکیده</strong>
لبنیات از جمله مواد غذایی پر مصرف خانوارهای شهری ایران می­باشد. بازار این محصول توسط برندهای مختلفی احاطه شده است که هریک درصدد به دست آوردن سهم بیشتری از بازار هستند. بدست آوردن سهم بیش­تری از بازار، نیازمند مطالعه و بررسی رفتار و گرایش­های مصرف­کنندگان نسبت به موادغذایی برند است. از این رو، این مطالعه تلاش دارد با بهره­گیری از الگوی اقتصادسنجی رگرسیون چندمتغیره و داده­های جمع­آوری شده سال 1395 در مشهد، عوامل مؤثر بر گرایش به مصرف لبنیات برند را بررسی کند. نتایج بیانگر آن است که متغیرهای سن و ارزش­غذایی لبنیات برند بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند پنیر، ماست، شیر و دوغ تأثیر منفی و معناداری دارد و متغیرهای تصویر برند، اطلاعات درباره تاریخ انقضا، تبلیغات، آگاهی از برندهای موجود لبنیات و هزینه ماهانه خانواده بر احتمال گرایش به مصرف هر چهار گروه لبنیات برند مذکور تأثیر مثبت و معناداری دارد. بر اساس یافته­های مطالعه توصیه می­شود که تولیدکنندگان و بازاریابان لبنیات برند، بر روی گروه افراد جوان بیش­تر تمرکز کنند و از روش­های مؤثر تبلیغات به منظور آشنا کردن مصرف­کنندگان با برندهای موجود استفاده کرده و اعتماد مصرف­کنندگان را جلب کنند.
کلید واژگان: برند,رگرسیون چندمتغیره,لبنیات,مشهد
327
336
http://fsct.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-7421&slc_lang=fa&sid=7
علیرضا
کرباسی
100319475328460069258
100319475328460069258
No
استاد گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد
حنانه
آقاصفری
100319475328460069257
100319475328460069257
Yes
دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد