Journal of food science and technology(Iran)
مجله علوم و صنایع غذایی ایران
FSCT
Agriculture
http://fsct.modares.ac.ir
1
admin
2008-8787
2783-3534
10.22034/fsct
fa
jalali
1390
9
1
gregorian
2011
12
1
8
34
online
1
fulltext
fa
مدل سازی میزان پذیرش عمومی نان حجیم قالبی بسته بندی شده در انواع فیلم های نانویی
Public acceptance modeling of voluminous bread packaging with Nano Films
چکیده
در سال­های اخیر به طور گسترده از فناوری نانو در بسته­بندی محصولات غذایی استفاده شده است. افزایش اطلاعات عمومی پیرامون نانوتکنولوژی، نقشی تعیین­کننده در تشخیص این پیشرفت صنعتی داشته است. با توجه به اینکه مقادیر متغیرهای مورد اندازه­گیری در بعضی از کشورها در دسترس نمی­باشد (داده­های گمشده)، می­توان رویه­های گوناگونی را برای دستیابی به این داده­ها مورد توجه قرار داد. در واقع در چنین رویه­هایی با کنار گذاشتن آزمودنی­های دارای داده­های گمشده، تحلیل انجام می­گیرد. در این پژوهش، چگونگی ایجاد تمایل به مصرف نان بسته­بندی شده در انواع فیلم­های نانو برای تدوین مدل ساختاری میزان پذیرش عمومی نان حجیم مورد بررسی قرار گرفت و عوامل اساسی در ایجاد اعتماد به مصرف این محصول بررسی شد. شرکت کنندگان اطلاعاتی راجع به فناوری نانو شامل مزایا ومعایب استفاده از آن و اطلاعات ویژه­ای در مورد سه نوع فیلم نانو مورد استفاده برای بسته­بندی نان حجیم قالبی دریافت کردند. نتایج بررسی نشان داد در مجموع، شرکت­کنندگان در مصرف نان بسته­بندی شده با فیلم­های نانو دچار تردید بودند. با این وجود، بسته­بندی­های نانو بسیار مناسب­تر از بسته بندی معمولی ارزیابی شد. نتایج مربوط به تجزیه و تحلیل مدل­های پیشنهادی نشان داد که گسترش اطلاعات عمومی، مهمترین فاکتور در قبول و مصرف محصولات جدید می­باشد. نتایج حاکی از آن بود که ارایه مزایا و معایب محصول به مصرف کننده بسیار مهم می­باشد. همچنین نتایج نشان داد که بیان مزایا، مهمترین عامل در تشویق مردم به مصرف نان بسته بندی شده در فیلم­های نانو می­باشد.
Nanotechnology is increasingly being employed in the areas of food packaging. Public perception will be crucial to the realization of these technological advances. According to the amount of some of measurement variable isn’t available in some of the countries (scat dates), ingratiated different scheme. In fact in this schemes, analyzed with delete the test content scat dates. In this research investigated how to tendency creation to consume bread packaged in nano films for edit structural modeling of amount acceptance and ingredient fundamental in tendency creation for consume these products. Participants received some general information about nanotechnology, and specific information about three nano films packaging. Results show that in sum, participants were hesitant to buy bread with nanotechnology packaging. However, that nanotechnology packaging is perceived as being more beneficial than other packaging. Results suggest that social trust in the food industry is an important factor directly influencing the affect evoked by these new products. As suggested by the affect heuristic, affect had an impact on perceived benefits and perceived risks. Perceived benefit seems to be the most important predictor for willingness to buy.
کلید واژگان: بسته بندی های نانو,نان حجیم,نتایج ذهنی,اعتماد
Nano packaging,volumetric bread,Affect heuristic,Trust
121
130
http://fsct.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1000-6388&slc_lang=fa&sid=7